söndag 2 september 2012

Träningsvärk på morgonen

Jag blir mer och mer imponerad av dem som orkar blogga varje dag eller ännu oftare! För min del blir det en lite längre startsträcka.

Har lite smått börjat planera inför grundträningen, läger, periodisering och tävlingar. Motivationen är på topp och jag ser fram emot dem mörka vintermånaderna. Räknade lite för mig själv idag och kom fram till att jag nu varit skadad i ca 6 månader. Jag har hittills inte vaknat en ända morgon utan smärta, det har nog varit det tuffaste att alltid ha någon krämpa, men det är väl till viss det vad elitidrott handlar om. Men jag längtar verkligen efter dem gångerna då man vaknar och det ända som känns är träningsvärken i bena.

Snart kommer jag få uppleva den känslan igen...snart.

tisdag 21 augusti 2012

"We got ourselves a game"

Träning rullar på jakten på form och syreupptag fortsätter...

Bjuder på en av mina absoluta favorit motivationsfilmer.



söndag 19 augusti 2012

It's always darkest before the dawn


It's always darkest before the dawn...ett ganska bra mening som beskriver dem senaste veckorna. Bloggen har som sagt inte varit högprioriterad, det är tufft att behålla motivationen och inspirationen till att orka skriva.  Sen hade det nog inte blivit någon vidare rolig läsning, vardagen har bestått av rehab, jobb, lite träning och mer rehab. En fruktansvärt bra Springsteen konsert däremellan är undantaget.

Men nu är jag på gång igen och dem senaste två veckorna har kroppen äntligen börjat svara lite på rehab och träning. Jag har fortfarande lite ont i höger skinka/höft men det blir bättre, största problemet nu är nog ryggen där en litet muskelfäste är inflammerat men det ska nog fixa sig snart.

Så just nu är det mest cykel som jag tränar, lite löpning typ 30min pass. Jag försöker köra dem flesta passen korta och intensiva för att inte nöta ner kroppen för mycket. Jag har förhoppningar om att kunna köra STAR  och Femmans multisport är grymt sugen på att tävla! Men jag ska inte stressa, ska inte göra samma misstag två gånger.
Körde IK Trastens tempo KM i veckan, 12 fruktansvärda km ...


   

tisdag 3 juli 2012

I can see the light

På bilden nedan finns problemet som orsakar smärtan i sätesmuskeln. Min vänsterfot är för klen och detta förklarar den skeva fotisättningen. Har inte tänkte på det som mycket innan och det är inte alltid som det märkts så mycket som det gör på bilden. Men efter att jag i måndags varit hos en fysiolog och klämt på mig lite så kunde hon konstatera att vänstersidan i kroppen är för svag och måste byggas upp. Så den rehaben jag bedrivit för att stärka högra sätesmusklen har bara motverkat problemet genom att göra högersidan ännu starkare. Det känns oerhört skönt att äntligen veta vad som är fel och kunna påbörja rätt behandling. Rehaben går ut på att stärka upp vänstersidan och min hållning samt att vänja in vänsterfoten i en ny fotisättning. Detta kommer ta ett tag men också göra att jag får ett mer effektivt och kraftfullt löpsteg. Vissa muskler i vänsterbenet ligger bara på 50% styrka och vänster lår är 1 cm mindre i omkrets. Som sagt det kommer ta ett tag muskeltillväxt sker på ca 3-6månader. Men jag kommer kunna träna på bra ändå bara jag lyssnar på kroppen och tänker på hållningen och vänsterfoten. Idag blev det racer för första gången på ca en månad, hur underbart som helst, tänkte på vänster foten alla dem 30min och det var en euforisk känsla att susa fram på vägarna.
Jag med nr 3 och den skeva vänsterfoten...
     

lördag 16 juni 2012

Comeback

Jag ser ett klart samband mellan min förmåga till att träna och min vilja till att blogga.

När träningen går bra då är det lätt och roligt att blogga, när skador och annat kommer i vägen då blir det inte lika roligt. Jag får be om ursäkt för den långa bloggtorkan. Men efter Öresjön la sätesmuskeln av helt. Jag var tvungen att verkligen ta tag i problemet något jag borde gjort för 4 veckor sedan.

Så nu består min vardag av rehab, rehab och lite mer rehab. Har kört lite rullskidor denna vecka och det känns ok, men ingen löpning, cykling eller paddling. Jag har bytt skogen mot gymmet och det är inget roligt byte, men viktigt. Jag försöker se det positiva med det även om det är svårt. Jag kommer kunna bygga upp min styrka och smidighet och förhoppningsvis förbygga framtida skador. Jag kan för första gången på länge röra vid golvet med handflatorna när jag böjer mig framåt. Det kunde jag inte i vintras.

Annars så har skolan slutat och jag har gått klart Hälsopromotionsprogrammet med inriktning idrottsvetenskap på Göteborgs universitet. Det har varit tre roliga år med go kompisar och mycket ny kunskap. Men börjar något nytt vad vet jag inte än. En sak som är klar är dock att drömmen om att vinna HÅEC lever och frodas.
Jag ihop med klasskamrater under en mycket härlig avslutningsfest
Jag fastnade på bild på Öresjön runt, hoppas ni har förståelse för att det inte blev någon racestory
 

söndag 27 maj 2012

I still have a soul

Öresjön runt är avklarad. Imorgon kommer en utförlig racestory. 

Jag säger god natt med en häftig cool motivationsvideo...



God natt!

lördag 26 maj 2012

Isbad

Dagens pass på 6mil cykling skulle bli en go formhöjare inför morgondagens tävling. Jag hoppas att det blir så för passet  kändes inte så bra, kroppen kändes seg och syran låg och malde i benen. 

Två timmar var jag ut och körde med Abbe och några av hans vätternrundan kompisar. För att optimera återhämtningen tänkte jag att jag skulle testa ett isbad när jag kom hem. Sagt och gjort väl hemma tappade jag upp badkaret med kallvatten la i några kylklampar och hoppade i.
Kallt men uppfriskande, om det hjälper vet jag inte men det kändes bra, placebo kanske?

Det var kallt men väldigt uppfriskande och efteråt kändes det avslappnat och bra. En massage efteråt och nu mår jag toppen! 

Nu blir det grillkväll med grabbarna. Imorgon är det race!